null

Jahody sú lahodné a s minimom kalórií

Piatok 13. 6. 2008 | AUTOR: Irena Voříšková  | Diéty a zdravé jedlo

Jahody sú ideálne na redukciu váhy, pretože obsahujú temer 90 % vody. Napriek tomu, že sa môže zdať, že sú veľmi sladké, obsahujú málo cukru a majú veľmi nízku kalorickú hodnotu. Sú preto odporúčané k mnohým diétam. Naviac sú ľahko stráviteľné a sú bohatým zdrojom vitamínov A, B, C, E a minerálnych látok. Diéta s pomocou jahôd bude príjemná a asi ani nepostrehnete, že ju držíte.

Pravidelné e-maily s informáciami o zľavách,
súťažiach, módnych trendoch a akciách.
Vlož svoj e-mail a získaj mnoho výhod!
Súhlasím s pravidlamiOdoslať >>
Jahody sú diétne a veľmi zdravé ovocie bohaté na vitamíny. Pokiaľ si dáme jeden hrnček jahôd, splníme si tak odporúčanú dennú dávku vitamínu C. Významný je okrem iných minerálov aj obsah mangánu v jahodách. Okrem vitamínov a minerálov obsahujú jahody aj kyselinu ellagovú, ktorá účinkuje priaznivo proti karcinogénom. V ľudovom liečiteľstve sa používali na prečistenie tráviaceho traktu a zlepšenie látkovej výmeny. Už v antickom Ríme boli jahody pestované ako pochúťkové ovocie. Okrem iného sú vraj aj dobrým afrodiziakom.

Nezabudnite!

1 hrnček jahôd = denná dávka vitamínu C

Jahody prospievajú ľuďom trpiacim dnou, reumatizmom aj chorobami z nachladenia – majú antibakteriálne účinky a obsahujú aj kyselinu salicylovú. Do svojho jedálnička by ich mali zaradiť aj ľudia, ktorí trpia chudokrvnosťou, kvôli obsahu minerálov, hlavne železa.

V kuchyni môžeme jahody využiť v rôznych úpravách a vždy si pochutnáme. Klasika sú kalorické bomby – jahodový koláč, jahodová torta alebo knedlíky s jahodami. Pri ich prípravě ale môžeme cukrom šetriť. Nedržte sa receptov a smelo uberte aj polovicu množstva cukru. Uvidíte, že to bude stačiť. Klasický repný cukor je lepšie nahradiť ovocným alebo hroznovým cukrom. V lete oceníme rovnako mrazené jahodové drene. V Poľsku som ochutnala aj u nás netradičnú jahodovú polievku – studenú s reazncami aj jahodovú omáčku s hovädzím mäsom – raz so špagetami, potom s jáhlovou kašou – oboje chutilo dobre.



Višňová omáčka s jahodami

Ve 250 ml vody rozvaríme 300 gramov vykôstkovaných višní, 200 g jahôd a 100 g cukru a zahustíme 10 g solamylu. Krátko povaríme, dáme vychladiť a dochutíme červeným vermutom. Podávať môžeme ako omáčku k palacinkám. Keď vynecháme časť cukru bude nám chutiť aj ku grilovanému mäsu.

Jahodová dreň

Za horúcich letných dní vám zachutí mrazená jahodová dreň. Rozmixované jahody (neprisladzujeme, alebo len lyžicou medu) zmrazíme v kelímkoch od jogurtu či v mraziacich vrecúškach v mrazničke. Variantom je rozmixovať s jahodami olúpané jablko.

Jahodová zmrzlina

Jahody pokrájame na štvrťky a zamiešame do jogurtu (400 g jahôd a 450 g jogurtu) a primiešame 3 lyžice cukru a lyžicu vanilkového cukru (v predajniach zdravej výživy je v predaji aj vanilkové sladidlo bez cukru). Všetko zmiešame s ušľahanou šľahačkou a dáme zmraziť. Diétnejším variantom je zmiešať s jogurtom nízkotučný tvaroh v pomere 1:1.

Tvarohové halušky s jahodovou omáčkou

V miske vymiešame 2 žĺtky s 50 g masla, 250 g tvarohu, 2 lyžice mlieka a 60 g detskej krupice. Pridáme štipku soli a nakoniec pridáme sneh z dvoch bielkov. Lyžicou vykrojíme halušky a varíme krátko vo vriacej vode – než vyplavú. Jahody s cukrom a smotanou – podľa chuti – roztlačíme na kašu a nalejeme na halušky. Na tanieri môžeme potom ozdobiť ešte jahodami.

Citrónový krém s jahodami

V pol litri vody rozšľaháme dva žĺtky, 20 g masla, lyžičku medu a zahievame. V troche studenej vody zatiaľ rozmiešame jeden vanilkový (alebo iný) pudingový prášok, prilejeme k ostatnému a povaríme za stáleho miešania 2 minúty. Do krému vmiešame šťavu z dvoch citrónov a trochu nastrúhanej citrónovej kôry. Do vyšších pohárov potom dáme jahody a zalľjeme krémom. Naň ešte dáme vrstvu jahôd a nakoniec ozdobíme šľahačkou. Podáva sa chladené.

Tvaroh s jahodami

Nízkotučný tvaroh zmiešame s roztlačenými jahodami v pomere podľa chuti. Pridáme niekoľko lyžičiek müsli a pár hrozienok. Rýchlo tak získame chutné raňajky.

Jahody s jogurtom a müsli

Jahody rozkrojíme na štvrťky a dáme do misky. Pridáme jeden biely nízkotučný jogurt a müsli – odporúčame orieškové. Zamiešame a počkáme, než müsli zmäkne. Alternatívou je miesto müsli použiť cornflakes ochutené medom a arašidami. Oba varianty sú dokonalou desiatou plnou energie a vitamínov.

Zdroj fotografií: Fotolia.com

comments powered by Disqus
MÓDA DOPORUČUJE
ŽITE S MÓDOU

Nebojte sa poslať nám tip!
Viete čo sa práve deje na módnej scéne? Pracujete v módnom, textilnom či odevnom priemysle? Pošlite nám svoje informácie a tipy na články. Píšte na moda@moda.sk.

Tip pre mladých módnych tvorcov.
Študujete alebo ste práve vyšli zo školy a baví vás navrhovať odevy, obuv alebo módne doplnky? Pošlite nám svoj profesionálny životopis, kresby a fotografie vašich modelov a radi vás predstavíme na stránkach Moda.sk našim čitateľom. Neváhajte a využite svoju šancu! Dostaňte sa s nami do sveta módy!