Christian Dior konečne predstavil nového kreatívneho riaditeľa – Dior s ním bude menej romantický a viac futuristický!

11 / 04 / 2012

Značku Christian Dior čaká veľká fashion revolúcia. Gallianovo veľkolepé herecké, epické a súčasne romantické poňatie módy nahradí majster minimalizmu – Raf Simons. Po viac ako roku, čo Dior kvôli škandálu prepustil Johna Galliana, vybrala značka nového kreatívneho riaditeľa pre dámske rady kolekcií Christian Dior. Je možné, že zmeny, ktoré do značky Simons vnesie, budú najrevolučnejšie od roku 1947, kedy Dior predstavil svoju prvú módnu kolekciu.

Po viac ako roku ukončila značka Christian Dior provizórium, ktoré panovalo po prepustení kreatívneho riaditeľa Johna Galliana. Ten bol prepustený v marci 2011 za svoje rasistické a antisemitské výroky v parížskej kaviarni. Špekulovalo sa o mnohých menách, ktoré by mohli Galliana nahradiť – od Marca Jacobsa, ktorý okrem toho, že vládne dvom značkám pod svojím menom, vládne aj značke Louis Vuitton, cez kreatívneho riaditeľa Lanvin – Albera Elbaza, až po mnohé ďalšie mená, ktoré snáď bežným smrteľníkom ani nie sú známe. Oslovení vraj boli tiež Maxime Simoens, Jason Wu či Alexander Wang. Už to vyzeralo, že vo vedení ako kreatívny riaditeľ zostane po Gallianovom odchode dočasne menovaný Bill Gayten. Avšak v pondelok vedenie Dioru oznámilo, že konečne našlo stáleho riaditeľa: je ním Raf Simons.

Raf Simons bol menovaný novým kreatívnym riaditeľom dámske fashion rady oblečenia a módnych doplnkov značky Christian Dior.

Raf Simons je tak trochu prekvapením. Po až gýčových Gallianových kolekciách – ale myslené v dobrom slova zmysle – siahol Christian Dior po majstrovi minimalizmu. A bude to pre značku i Simonsa skutočná skúška ohňom, pretože prvú kolekciu, ktorú Dior a Raf Simons predstaví, bude Haute Couture kolekcie v júli (Haute Couture Fall 2012), u ktorej sa kúsok tej gýčovitosti dokonca očakáva. Predovšetkým, pokiaľ ide o značku Dior. Oficiálnym titulom menovaného Raf Simonse je umelecký riaditeľ dámskej kolekcie haute couture, ready-to-wear a módnych doplnkov. Návrhár Raf Simons je Belgičan a nie je to prvýkrát, čo sa do vedenia Dior dostáva belgický návrhár. Aj opraty pánskych kolekcií Dior drží belgický návrhár: Kris Van Assche, a to už od roku 2007.

Kolekcia Raf Simons pre Jil Sander - jar / leto 2012.

Čo môžeme od kolekcií pod taktovkou Raf Simonsa čakať? Predpokladá sa, že Raf Simons bude viesť Dior viac moderným smerom. Je známy nielen svoju záľubou v minimalizme, ale aj vo futurizme. Je teda možné, že sa po 15 rokoch Gallianovho vládnutia značka Christian Dior zbaví nálepky retro-zábavnej módy. Pre Dior to ale môže znamenať, že si bude musieť hľadať úplne nové zákazníčky. A tiež Dioru vyvstanú noví konkurenti. Nový smer Dioru, ktorý sa dá predpokladať, určite podnieti súperenie s Yves Saint Laurent, ktorého kreatívnym riaditeľom je Hedi Slimate. Ten predtým, od roku 2000 do roku 2007, pracoval pre pánsku líniu Dior Homme. Ďalším dôležitým hráčom parížskej minimalistické scény je značka Celine, za ktorou stojí Phoebe Philo Celine a ktorú ovláda rovnaký luxusný titan ako Dior – Bernard Arnault, ktorý je predsedom predstavenstva a generálnym riaditeľom spoločnosti LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton. YSL je súčasťou PPR, ovládanou rodinou Pinault.

V tlačovom vyhlásení Dior uviedol, že 44-ročného Raf Simonsa pokladá za jeden z najväčších módnych talentov súčasnosti. Pre Simonsa vymenovanie znamenalo opustiť značku Jil Sander, do ktorej dámskej kolekcie od roku 2005 vnášal vlastný individualizmus postavený na purizme a „výletoch“ do nových krajčírskych teritórií.

Kolekcia Bill Gaytten pre Christian Dior - RTW jar / leto 2012.

Čo sa stane s Bill Gayttenom, ktorý viac ako rok suploval neobsadené Gallianova miesto? Ťažko povedať, či s pochvalou a poďakovaním zostane, alebo bude naopak „uprataný“. Verejnosť, vrátane odbornej, mu spočiatku vyčítala, že je málo „gallianovský“, keď však „zgalianovatel“, prichádza vedenie Dioru s človekom, ktorý bude raziť celkom iste úplne novú filozofiu. Pod Gayttenovým vedením však Dior rozhodne nestrádal. Možno mu pomohla reklama spojená s odchodom Galliana – aj negatívna reklama je reklama – a povedzme si, o ktoré značke sa vlani písalo toľko, čo o Christian Dior? Tržby z vlastných butikov Christian Dior vzrástli v roku 2011 podľa amerického magazínu Womens Wear Daily o 28 %. Silné boli predovšetkým ready-to-wear kolekcie a rástol aj predaj koženého tovaru a hodiniek. Prevádzkový zisk sa podľa WWD zdvojnásobil na 85 miliónov Eur.

Zdroj obrázkov: internet, Style.com, Askmen