Fenomén francúzskych žien

Francúzsko, krajina veľkých návrhárov a Paríž, hlavné mesto svetovej módy. Mesto, kde vďaka
Christianovi Diorovi znovu v celej svojej kráse povstalo haute couture. Mesto, kde Coco Chanel
predviedla svoj dokonalý kostým. Je Francúzsko stále módnou veľmocou a majú Francúzky naozaj taký
vybraný vkus, ako sa o nich hovorí? Nazrite s nami do pár dôležitých momentov histórie francúzskej
módy a štýlu súčasných žien.
Už v 18. storočí získalo Francúzsko celosvetovo povesť vládkyne dámskej módy. Najväčšou osobnosťou
bola nepochybne Mária Antoinetta, o ktorej se dá povedať, že svojou odvahou predstihla dobu. V
nasledujúcich storočiach sa postavenie krajiny ešte viace upevnilo a stala sa neotrasiteľnou
autoritou. V 19. storočí diktovala módu manželka Napoleóna, avšak postupne sa hlavnými osobnosťami
a zákazničkami, ktoré diktovali módu, sa stali kurtizány, herečky, speváčky a bohaté mešťanky. K
tomu prispelo aj otvorenie prvného obchodného domu, kam si ľudia chodili kupovať tovar za
prijateľné ceny. Móda už nebola len výsadou šľachty. V tej istej dobe se do popredia dostáva aj
spodná bielizeň, na ktorej si aj v dnešnej dobe potrpia nielen Francúzky. Nachádzame sa stále v
storočí 19. a už v jeho polovici sa vo Francúzsku objavuje pojem konfekcia, odevy sa vyrábajú vo
veľkom a lacno. Ako čas plynul, široké vrstvy sa začali veľmi zaujímať o módu, k tomu im napomáhal
aj časopis Vogue. Zaujímavým prvkom začiatku 20. storočia sa stal typ nezávislej ženy s
chlapčenským štýlom, ktorý sa volal garconne. Až mnoho rokov potom, ale padli všetky tabu a vďaka
návrhárovi Courregeovi vstúpil do ulíc nohavicový kostým a minisukňa…

V 20. storočí je toľko momentov, ktoré prispeli k vývoju módy, a také vynálezy a návrhári,
ktorí právom z Francúzska urobili Mekku módy. V dnešnej dobe už ale Francúzsku šliapu na päty
hlavne návrhári anglickí, španielški, návrhári z Belgicka, Holandska či Japonska. Áno, je pravda,
že Francúzsko stále zostáva hlavným dejiskom týždňov módy a najdôležitejších prehliadok roku, ale
možno už ide o akýsi zabehnutý stereotyp, rovnako tak ako si o francúzskych ženách myslíme, že sa
obliekajú najlepšie a s vkusom. Ponechajme stranou ženy z vyšších kruhov a tie, ktoré patria k
vyššej vrstve. O tých budeme predpokladať, že sa obliekajú elegantne, s vybraným vkusom, a
jednoducho šik. Striedmy model dopĺňajú výrazným luxusným doplnkom a rady nakupujú v butikoch
svetových návrhárov. Napríklad režisérka Sofie Coppola, nedávno natočila film Marie Antoinetta, o
Francúzkach a hlavne elitních Parížankách tvrdí, že sú schopné meniť štýl rýchlosťou blesku. Práve
podľa toho, čo je módne, ale za to chcú stále vyzerať elegantne a ako žena, nesnažia sa obliekať
ako teenageri. Keď sa presunieme k strednej vrstve, hlavným znakom žien je podľa Ines de la
Fressange, ktorá pracuje pre značku Roger Vivier, zmiešať, čo sa dá. ,,Parížanky sú hrdé, keď
oblečenie transformujú a zo starého urobia nové. Jednoducho mix štýlov, dôb, značkového oblečenia s
neznačkovým, nikdy nemajú problém s tým, že niečo nie je v móde.“ V tomto má určite Ines pravdu,
väčšinou, keď stretneme Francúzku, už si ju ani nevšimneme. Bohužiaľ sú z nich skôr šedé myšky. Tie
ženy, ktoré rozžiaria Paríž svojim osobitým štýlom, sú teraz rozhodne Japonky, odvážne Angličanky a
iné cudzinky.

Mathilde Agostinelli, ktorá je manažérkou pre styk s verejnosťou v značke Prada zase vraví,
že Francúzky rozhodne nestoja o to, aby mali práve ten najväčší módny hit. „Ideme svojou vlastnou
cestou a máme svoj štýl, nepotrebujeme slepo nasledovať trendy. Veľa mladých ľudí je teraz ale
posadnutých módou. Sú tu francúzske dievčatá veľmi ovplyvnené celebritami, chcú býyť ako modelky,
ktoré poznajú z titulných stránok časopisov. Musia mať aspoň jednu značkovú vec. Inak mladí ľudia
nakupujú v reťazcoch ako H&M, Zara, Mango.“

S rovnakým názorom o parížskej a francúzskej žene súhlasí aj zakladateľ a majiteľ značky APC.
Vraví, že obraz kultivovanej ženy, snobky čo sa týka oblečenia, sa už stáva len minulosťou a slabým
prízrakom. Ženy, ktoré sú jednoducho elegantné samy o sebe, vidíte len vzácne. Francúzske ženy
chcú, aby boli obdivované za to, aké sú aj za ich intelekt, nie za oblečenie. Niektoré tvrdia, že
je pre ne móda až frivolná. Francúzky sa teraz nachádzajú v akejsi kríze, v ktorej nemôžu nájsť
svoj osobný štýl. Jeden francúzsky parfumér vraví: „Pred 15. rokmi Francúzky nosili džínsy len cez
víkendy alebo pri športovejších udalostiach. Džínsy samozrejme patria hlavne k mladej generácii,
ale prečo ich nemôžeme občas odložiť? Dnes ich nosia na večerné párty a do divadiel.“ Nie je to ako
skôr, ženy strácajú čaro a pôvab, keď ich porovnáme napríklad s New Yorkom alebo Hollywoodom. Módny
úpadok je vytvorený aj tlakom okolitých krajín, politickou a ekonomickou situáciou.

Francúzky sa teda snažia zostať svojské a slepo nenasledovať trendy. Francúzska móda už
zďaleka neznamená to, čo znamenala kedysi. Bohužiaľ, teraz vládu preberajú iné národy, a možno je
to aj dobre.

Zdroj fotografií: Askmen.com, Blogickal.com

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek