null

Arašidové maslo – je alebo nie je zdravé?

Streda 16. 6. 2010 | AUTOR: Andrea Gálová  | Zdravie a krása

Máte radi arašidové maslo? Táto pochúťka, u nás doteraz nie veľmi známa, má podľa vedeckých výskumov veľmi priaznivé účinky na zdravie. Ak sa však snažíte schudnúť, mali by ste mu holdovať len s mierou. Aké druhy arašídového masla poznáme a ako ich môžeme využiť v kuchyni?

Pravidelné e-maily s informáciami o zľavách,
súťažiach, módnych trendoch a akciách.
Vlož svoj e-mail a získaj mnoho výhod!
Súhlasím s pravidlamiOdoslať >>
Niektorí z vás možno už zaradili arašidové maslo do záznamu svojich obľúbených potravín, iní ho možno ešte nikdy neochutnali. Arašidové maslo, ktoré v obchodoch zoženieme aj pod názvom arašidová nátierka alebo arašidový krém, má svoj pôvod v Amerike a v anglicky hovoriacich krajinách je veľmi rozšírené. Pripravuje sa zo zomletých arašidov. Má špecifickú chuť – niekomu nezachutí, iní naň nedajú dopustiť. Občas vám môže spôsobiť pocit sucha v ústach a chutí ako pražené oriešky. Určite sa ho však oplatí vyskúšať!

Vyberte si svoje obľúbené!

Arašidovú nátierku (po anglicky Peanut Butter) budeme musieť na pultoch obchodov možno chvíľu hľadať, keď však zájdeme do väčšieho supermarketu, nemal by to byť problém. Vyrábajú sa dva základné tipy, čo sa týka konzistencie: Smooth je na hladko zomletá a ľahko sa roztiera, Crunchy obsahuje nezomleté kúsky arašidov. Záleží len na vašej chuti a na plánovanom použití, ktoré si vyberiete.

Čo sa týka zloženia, rozlišujeme tiež dva typy – jeden obsahuje okrem arašidov ešte štipku soli, druhý zase štipku cukru. V naozaj kvalitnej arašidovej nátierke žiadne ďalšie prísady nenájdete. Sladká a slaná verzia sa chuťovo i použitím v kuchyni líšia len málo, protože prídavok soli alebo cukru je malý. Slaná verzia je vďaka tomu, že neobsahuje cukor, o niečo zdravšia – a podľa môjho názoru i chutnejšia, aj keď to môže byť otázka individuálnej preferencie.

Ak vlastníme dobrý mixér, môžeme si arašidové maslo pripraviť i sami. Výhodou je, že budeme presne vedieť, čo obsahuje. Pripravíme si ho rozmixovaním pražených nesolených arašidov s trochou soli alebo medu – podľa toho, ktorú chuť uprednostníme.


Zdravšie ako maslo!

Ako je na tom arašidové maslo po stránke nutričnej hodnoty? Je to, ako napovedá názov „maslo“, potravina bohatá na tuky. Sú to však nenasýtené tuky rastlinného pôvodu, preto je arašidový krém zdravší ako bežné maslo vyrobené z mlieka. Nevýhodou je, že arašidový krém je veľmi kalorický, takže sa nehodí na redukčnú diétu. Pozor by si mali dávať i alergici, arašidy sú totiž častým alergénom. Inak všetko arašidové maslo do zdravého jedálneho lístka určite patrí, aj keď by sme sa ním nemali prejedať. Ak teda netrpíte alergiou a váš metabolizmus vám dovoľuje jesť výživnejšie jedlá, neváhajte!


Arašidové maslo je veľmi zdravé a výživné a neobsahuje zďaleka len tuky. Je to i výborný zdroj bielkovín. 100 gramov arašidového masla má energetickú hodnotu približne 2500 kJ. Z toho je trochu viac ako 50 % tukov a cca 25 % bielkovín. Obsahuje vitamín E potrebný na správnu činnosť nervov, vitamíny B1 a B3, koenzým Q10, kyselinu listovú, horčík a fosfor. O jeho vyváženej výživovej hodnote vypovedá i to, že sa používa ako potravinová pomoc pre krajiny postihnuté hladomorom.

Vedecké výskumy navyše dokázali, že pravidelná konzumácia menšieho množstva arašidového masla účinkuje preventívne proti infarktu a kardiovaskulárnym chorobám. Súvisí to s tým, že má vysoký obsah nenasýtených tukov. Ak vám teda chutí a nemáte problém s nadváhou, určite neváhajte a doprajte si ho na chlebe pokojne i každý deň! Ak vám však arašidové maslo nechutí, vedzte, že rovnaký účinok dosiahnete i pravidelnou konzumáciou celých arašidov.

Slané alebo na sladko?

A ako arašidové maslo použiť? Klasický spôsob je natrieť ho na chlieb alebo pečivo. Na tmavom chlebe chutí lepšie ako na bielom pečive. Veľmi chutí aj kombinácia so žitným fitness chlebom. Môžete ho jesť samotné, posypať ho soľou alebo ozdobiť čerstvou zeleninou.

Obľúbená je aj sladká verzia. Arašidový krém môžete bez obáv kombinovať s marmeládou. V anglicky hovoriacich krajinách si ho ľudia s obľubou natierajú na toasty v kombinácii s pomarančovou marmeládou. Ak sa chystáte v lete na turistiku na hory, skúste si do batoha pribaliť pohár arašidovej nátierky – dodá vám potrebnú energiu a výživu, zdravo vás zasýti a je trvanlivá, vydrží čerstvá i v teplom počasí!

Arašidové maslo však nájde uplatnenie aj pri pečení – existuje veľké množstvo receptov na slané i sladké pečivo. Uplatnia sa aj v rozličných omáčkach. Kto si nemôže zvyknúť na nezvyčajnú chuť arašidového masla na chlebe, možno práve v inej kuchynskej úprave mu príde na chuť. Rozhodne však táto zdravá potravina stojí za vyskúšanie!

ANKETA
Chutí vám arašidové maslo?
Áno, je vynikajúce.
Nie, nemôžem mu prísť na chuť.
Niekedy, závisí to od úpravy.
Ešte som ho nevyskúšal(a).


Zdroj obrázkov: Fotolia.com

comments powered by Disqus
MÓDA DOPORUČUJE
POSLEDNÉ KOMENTÁRE
ŽITE S MÓDOU

Nebojte sa poslať nám tip!
Viete čo sa práve deje na módnej scéne? Pracujete v módnom, textilnom či odevnom priemysle? Pošlite nám svoje informácie a tipy na články. Píšte na moda@moda.sk.

Tip pre mladých módnych tvorcov.
Študujete alebo ste práve vyšli zo školy a baví vás navrhovať odevy, obuv alebo módne doplnky? Pošlite nám svoj profesionálny životopis, kresby a fotografie vašich modelov a radi vás predstavíme na stránkach Moda.sk našim čitateľom. Neváhajte a využite svoju šancu! Dostaňte sa s nami do sveta módy!