Audrey Hepburn bola módnou a filmovou ikonou 20. storočia. Vo filme Raňajky u Tiffanyho vrátila slávu „malým čiernym šatám“. Každý z nás si ju iste pamätá aj z filmu My fair lady alebo Prázdniny v Ríme.
Narodila sa ako dcéra holandskej barónky a britského bankáre v Bruseli, hoci sa v detstve často sťahovala medzi Anglickom, Belgickom a Holandskom kvôli zamestnaniu jej otca. Keď mala päť rokov, poslali ju rodičia do školy v Anglicku, o rok neskôr otec opustil rodinu. Tieto udalosti boli zásadné pre budúci vývoj osobnosti krehkej herečky.
„Audrey Hepburnová? Tá vyzerala ako nanuk na paličke,” vraví návrhár, ktorý si praje zostať anonymný. Koniec koncov, kto by sa odvážil verejne kritizovať jednu z najmilovanejších módnych a filmových ikon 20. storočia? Marie Quant ju nazývala „najštýlovejšou ženou, aká kedy žila”. Hubert de Givenchy vravel, že bola „darom zhora”. Gregory Peck ju nazýval jedinečnou, Steven Spielberg ju považoval za anjela. Hoci zomrela v roku 1993, vo veku 64 rokov, a jej posledný film bol natočený v roku 1967, nikdy nás nebude nudiť pozerať sa na ňu.
Minulý rok bol film Raňajky u Tiffanyho – potvrdil jej reputáciu ako bohyne módy – vo Veľkej Británii po 40-tich rokoch znovu premietaný pri príležitosti rubínového výročia. Tento rok má Proud Gallery (galéria fotografického umenia v Londýne) odhaliť svoju rozsiahlu expozíciu fotografií Audrey Hebpurm od Boba Willoughbyho. Zbierka obsahuje 180 fotografií, ktoré zahrňujú celú jej filmovú kariéru a naviac dosiaľ neuverejnené snímky jej prvého natáčania z roku 1953, kedy ešte nebola známa.
Po uvedení filmu Raňajky u Tiffanyho sa objavili nevyhnutné narážky, že „malé čierne šaty sú späť”, sprevádzané autoritatívnou predstavou Audrey Hepburn v Raňajkách u Tiffanyho s jej natupírovaným účesom a bielymi rukavičkami, kde vyzerala tak elegantne, ako si to len možno predstaviť. Nie je podstatné v akom desaťročí sme alebo aké trendy sú práve teraz moderné, pretože štýl Audrey Hepburnovej môže byť úhľadný, chladný aj lesklý.
Nie je lepšej ukážky jej štýlu než Hepburn kráčajúca von vo svojej prvej scéne „Ako ukradnúť milión.“ Má biely oblek, biele slnečné okuliare a biele topánky – všetko v nápadnom kontraste k jej červenému športovému autu. Potom nasleduje oznámenie ako ušiť letnú bielu košeľu a lá „elegantná Audrey” – ako to bolo v jej prvom filme, Roman Holiday – zviazanú len tak v páse. A že príliš vysoké podpätky nie sú práve v móde, za to lodičky z filmu „Funny Face“ – čierne a špicaté – budú bezpochyby budúcim trendom.
Pýtate sa, prečo bola Audrey Hepburn na vrchole svojej slávy taká obľúbená u ľudí? Na rozdiel od svojich vrstevníkov – Marilyn Monroe, Kim Novak (príliš ľadový) a Grace Kelly (príliš rezervovaný) – bola Hepburn všeobecne prístupná. Jej najväčšou zbraňou a dôvodom, prečo bola tak obdivovaná v obliekaní, bol Hubert de Givenchy – návrhár, s ktorým spolupracovala na kostýmoch pre takmer všetky svoje filmy.
Audrey Hebpurn je jedna z najtypickejších tvárí 20. storočia. Predstavovala kombináciu šarmu, prudkosti, nevinnosti a príťažlivosti, určovala módu a eleganciu.
Zdroj fotografií: Audreyhepburn.com, Geocities.com