Chanel bola prvá vôňa parížskej návrhárky Gabrielle Coco Chanel. Jeho história je neuveriteľná, už len to, že sa predáva od roku svojho prvého uvedenia na trh, čo bolo v roku 1921, je obrovským úspechom a nevídaným fenoménom vo svete módy.
Chanel N°5 je bezpochyby najviac legendárna vôňa, aká kedy bola vyrobená. Zostáva naďalej najslávnejším parfumom, a muselo by sa stať niečo neočakávaného, aby sa situácia zmenila. Spoločnosť Chanel odhaduje, že sa fľaštička parfumu predá každých 30 sekúnd.
Vytvorenie parfumu pripadá už na rok 1920. Za všetkým stojí voňavkár Ernest Beaux, ktorý vtedy s Coco Chanel spolupracoval. Pretože parfém vznikol v období po prvej svetovej vojne, jeho tvorca sa snažil zachytiť vôňu extrémnej čerstvosti severných jazier v atmosfére zapadajúceho slnka. Chcel tak zachytiť, že by sa ľudia mali radovať a užívať si voľnosť a všetkých vôní, ktoré svet a príroda ponúka.
Ernest Beaux v skutočnosti pracoval na niekoľkých parfémoch naraz, Chanel N°5 bol jednou z vôní predložených k finálnemu výberu z desiatich rôznych vzoriek. Chanel N°5 bol ale zo všetkých najlepší a jeho vôňa sa linie svetom naďalej. Coco Chanel Chanel N°5 uviedla v rámci letnej kolekcie dámskych šiat vydanej 5. mája roku 1921. Návrhárka v tej dobe netušila, že sa jej podarilo uviesť na trh najdrahší parfum všetkých čias. Vôňa jazmínu a ostatných prímesí bola pre zákazníčky taká lákavá, že ich neodradila ani vysoká cena tejto malej fľaštičky.
Uvedeniu parfumu predchádzal akýsi „deň otvorených dverí“, kedy si zákazníčky mohli parfum voľne vyskúšať a vzorky odniesť domov. Ostatní poprední výrobcovia dámskych vôní boli zatiaľ pohŕdaví a netušili, aká veľká konkurencia ich onedlho čaká.
Pretože Coco vlastnila len sedemdesiatpercentný podiel firmy, trvalo temer 3 roky, než sa jej podarilo získať úplnú kontrolu nad propagáciou a predajom parfému.
Chanel N°5 je vystavaný na silnej, kvetinovej vôni, ostatne, rovnako ako všetky ostatné francúzske parfumy v tej dobe. Jeho cieľom bolo a je zvýrazniť ženskú krásu a ženskosť ako takú. Aj Coco mala rovnaký názor, parfum musí zvýrazňovať prirodzenú krásu a byť zreteľný. Okrem prímesi jazmínu, ruže, santalového dreva, vanilky a ďalších prírodných vôní obsahuje aj aldehydy, konkrétne 2-methylundecanal, ktorý zaručuje dlhotrvajúci účinok.
Parfém Chanel N°5 bol pôvodne v predaji v troch rôznych stupňoch intenzity, koncentrátu, toaletnej vody a Eau de Cologne – tá bola v predaji do roku 1990. Laboratórne testy naviac preukázali, že Chanel N°5 obsahuje sekrét z perineálnej žľazy mačiek, cibet. Ide se o silný, fixačný výťažok, pomocou ktorého parfém vydrží mnohonásobne dlhší čas. Svetová spoločnosť pre ochranu zvierat vyjadrila obavu, že cibet je získavaný metódou krutou k zvieratám, preto spoločnosť Chanel v roku 1998 nahradila cibet syntetickou náhradou.
Skutočný vrchol parfum dosiahol vo chvíli, kedy začal byť parfum Chanel N°5 predávaný v Spojených štátoch. Skoro si ho obľúbili aj známe celebrity. Zamilovala si ho napríklad aj Marilyn Monroe. Keď sa jej v jednom interview pýtali, čo mala na sebe v posteli, sebavedome odpovedala, že Chanel No5. Parfém presadzoval aj Andy Warhol vo svojom umení, považoval túto „kúzelnú“ fľaštičky za kultúrnu ikonu. Za slávne ženy, ktoré propagovali alebo presadzujú túto vôňu dodnes a prispeli k jej sláve, sa považujú Marilyn Monroe, Catherine Deneuve, Carole Bouquet, Estella Warren alebo Nicole Kidman. Herečka Audrey Tautou sa potom stala takzvanou „spokesmodel“ pre Chanel Chanel N°5 v roku 2009.
Chanel N°5 je skrátka parfum, ktorý doslova ovládol svet. Niet nikoho, kto by túto vôňu nepoznal. Či už vám pripadá sexy, zastaralá, obyčajná alebo luxusná a bezchybná, už po mnoho desaťročí láme mužské srdcia a zvyšuje sebavedomie miliónov žien po celom svete.
Zdroj fotografií: Chaneln5.com, Google.com