Balerínky sa stali jednými z najnosenejších dámskych topánok. Takými obľúbenými sa stali z jedného prostého dôvodu – sú pohodlné a pritom ženské. Návrhár Azzedine Alaia ich celkom vystihol jedinou vetou: „Balerínka je veľmi špeciálna topánka, má síce celkom rovnú podrážkou, ale zaisťuje krásnu chôdzu“. Ale ako sa z rýdzo tanečných topánok, určených len na tanec, stala mestská obuv?
Za týmto fenoménom stojí Rose Repetto, ktorá žila v Paríži, vlastnila malé bistro na Montmartri a jej syn, Roland Petit, bol tanečníkom v známej Opere Garnier. Roku 1947 ju požiadal, aby mu ušila pohodlné topánky na balet, Rose v snahe vyrobiť najpohodlnejšiu obuv pre Rolanda prišla na revolučný nápad: vnútornú vložku topánky z pružnej kože našila zospodu na podrážku, čo tanečníkom zabezpečilo omnoho väčšie pohodlie. Po prvom páre vyrobenom pre syna si ich u nej začalo kupovať stále viac tanečníkov, od úplných začiatočníkov po profesionálne hviezdy. Od tej doby sa tanečné topánky iným spôsobom nevyrábajú. Keď Rose pochopila, že zožína s jej výrobou neskutočný úspech, predala svoje bistro a prenajala si izbu určenú pre slúžky na šiestom poschodí v ulici De la paix v Paríži a začala sa venovať len výrobe tanečnej obuvi.
Zásadná zmena prišla jedného dňa, kedy sa do tejto izby na šiestom poschodí vydala Brigitte Bardot, ktorá o Rose vedela z čias, kedy sa ako malá venovala tancu, a požiadala Rose o červené, lakované balerínky s podpätkom, ktoré pomenovala „Cendrillon“. Od chvíle, kedy sa v nich Brigitte Bardot objavila vo filme „a Boh stvoril ženu“, sa vo Francúzsku nenašla asi jediná žena, ktorá by si ich nekúpila. Repetto sa teda stala uznávanou značkou, ktorej zameraním nebola už len tanečná obuv. Brigitte ale nebola jediná celebrita, čo si obľúbila obuv tejto značky. Serge Gainsbourg pánsky model jazzovej obuvi temer nevyzúval, stal sa pre neho priam typickým.
Po rokoch neskutočného úspechu ale v osemdesiatych rokoch nastal zlom, so smrťou Rose, začala umierať aj známa značka Repetto. Modely, či už tanečnej alebo mestskej obuvi sa prestali vyvíjať, ľudia už ich považovali za všedné.
Roku 1999 sa ale Jean-Marc Gaucher rozhodol túto značku kúpiť a opäť ju vysadiť na výslnie. Jeh cieľom bolo z Repetta urobiť exkluzívnu značku, ktorá sa bude naďalej inšpirovať tanečným prostredím, čo sa mu podarilo na jednotku. Model „Cendrillon“ obnovil návrhár Issey Miyake, nasledoval ho Yohji Yamamoto. Spolupráca s týmito uznávanými osobnosťami v oblasti módy túto značku dostala aj za hranice Francúzska a obnovila jej pôvodnú slávu.
Vlani to bolo 60 rokov od vzniku prvých balerínok. Sú známe po celom svete, už dávno nie sú len špecialitou Repetta, a je jasné, že zostanú klasikou.
Zdroj fotografií: Polyvore.com