Pochopiť význam farieb je potrebné v mnohých oblastiach ľudskej činnosti, napr. pri navrhovaní
vhodných odevných výrobkov s vhodným využitím farebnosti materiálov, pri farebnom riešení
pracoviska alebo vlastného bytu.Slnečné svetlo je v skutočnosti zmesou farebných svetiel s určitými vlnovými dĺžkami. Slnečné
spektrum sa skladá zo zmesi lúčov šiestich farieb: červená, oranžová, žltá, zelená, modrá, fialová.
Spektrum je spojené, jedna farba prechádza do druhej plynule, takže je ťažké presne určiť prechody
medzi jednotlivými farbami spektra. Slnečné spektrum je dobre vidieť na dúhe po daždi. Farba je
vnem sprostredkovaný ľudským okom.
Základné farby: červená, modrá, žltá – nedajú sa namiešať zo
žiadnych iných
Miešaním farieb vznikajú podvojné farby:
Červená + žltá = oranžová
Žltá + modrá = zelená
Červená + modrá = fialová
Z podvojných farieb vznikajú potrojné:
Oranžová + zelená = olivovo zelená
Zelená + fialová = slivkovo modrá
Oranžová + fialoá = gaštanovo hnedá
Biela a čierna sú protikladné neutrálne farby. Biele svetlo vzniká sčítaním dvojice farebných
svetiel, ktoré sa najviac líšia, napríklad žltej s tmavo modrou, červenej s modrozelenou.
Farby majú veľmi rozdielne psychologické účinky, ktoré je treba brať do úvahy pri riešení
akejkoľvek farebnej úlohy, ovplyvňujú myslenie, city, vôľu, náladu a reakcie človeka. Každý z nás
má k farbám iný vzťah. Farba môže dostať rôzny vnem podľa toho, aký zážitok sa spája s vnemom tejto
farby. Červenú vnímame v spojitosti s jahodami aj krvou.
Pri každej veci očakávame farbu na ktorú sme zvyknutí. Keď sa povie čierny citrón, akú farbu si
predstavíte? Čiernu alebo žltú? Farby sa spájajú aj s chuťami a vôňami. Pre kyslosť si vybavíme
žltú, pre sladkú červenú.
Ďalej farby rozlišujú, delia na vlhké a suché, pokojné, ľahké a ťažké, teplé a studené. V
hlučných miestnostiach sa nepoužívajú krikľavé farby, ale farby tiché. V chladnej miestnosti naopak
farby teplé. Človek v miestnosti so zelenomodrou farbou stienpociťuje teplotu o tri až štyri stupne
nižšiu než v miestnosti vymaľovanej oranžovo. Farba zosvetľuje aj zmenšuje, približuje aj odďaľuje.
Farebná harmónia medzi farbami je rovnováha. Nemožno ale všeobecne určiť, ktoré farby ladia a ktoré
neladia. V prírode sa javia všetky dfarby ako harmonické.
Aktívne farby ako sú červená a žltá vždy prevyšujú pasívne farby ako je modrá a zelená.
Červená a modrá tvoria ostrú výraznú komináciu. Žltá a modrá predstavuje naostrejšiu a
najprotikladnejšiu kombináciu.
Aktívne farby znášame len v malom množstve, utkvejú nám v pamäti dlhšie. Farby sa tiež
navzájom ovplyvňujú. Svetlé farby vedľa tmavých… Studená farba spôsbuje, že teplá farba sa javí
teplejšia a naopak (najúčinejší kontrast – modrá a oranžová). Aj ke sýtejšia farba vkomponovaná do
farby menej sýtek, zažiari. Menej sýta farba bude vedľa sýtej vyzerať veľmi neurčito. Je zrejmé, že
harmónia farieb na odevoch a v miestnostiach nie je len vecou osobného vkusu, ale konečným
výsledkom, ktorý očakávame od dobre uskutočnenej farebnej úpravy.
Voľba farby a druhov textilu má veľký význam na celkový vzhľad odevu, prezrádza vkus a osobné
vlastnosti nielen tvorcu odevu, ale aj jeho nositeľa. Pri výbere textílie sa musí vychádzať zo
skutočnosti, že nie každá farba a vzor sú vhodné pre každú postavu a vek.
Tmavé dezny, (odtiene) postavu opticky zoštíhľujú a predlžujú. Svetlé a vrazné farby ale
naopak zvýrazňujp objem postavy. Zvislé prúžky postavu zoštíhľujú a predlžujú, kockované dezény
postavu rozširujú a pridávajú na objeme.
Drobnejšie vzory majú najširšie uplatnenie, neskresľujú, zoštíhľujú, sú vhodné pre malé aj
veľké postavy. Jednofarebný odev postavu zvyšuje, dvojfarebný alebo viacfarebný naopak znižuje.
Farba odevu sa volí hlavne tak, aby kontrastovala s farbou pleti, vlasov a očí osoby, ktorá ho
nosí. Farby odevov, ktoré nepriaznivo pôsobia na vašu farbu pleti a vlasov, sa oddeľujú golierom,
ktorého zafarbeie harmonizuje s pleťou – napríklad biela pristane všetkým. Lesklá textília pôsobí
slávnostnejšie a matná skromnejšie, smútočne.
Zdroje fotografií: Konvertor.net, Ursispaltenstein.ch