Čo iného môže byť viac spojené s módou než Barbie. Bábika, ktorá podchytila všetky
trendy za posledných 50 rokov? Barbie, ktorá slávi už 47 rokov, je bezpochyby najväčšou
módnou ikonou na svete. Pre módnych návrhárov je veľkou poctou a prestížnou záležitosťou navrhnúť
si vlastnú Barbie. Medzi poslednými tvorcami, ktorí sa podieľali na novom vzhľade Barbie, sú Zac
Posen, Anna Sui, firma MAC, ktorá vybavila Barbie aj líčidlami, značka Reem Acra, Kimora Lee
Simons, či Diane von Furstenberg, ktorá obliekla bábiku do svojho vynálezu, zavinovacích šiat.
Podľa Mattela, výrobcu bábiky Barbie a jej širokého okruhu vinylových priateľov a rodiny,
jej duchovná „matka“ Ruth Handlerová splodila myšlienku o bábike s tvarmi dospelej ženy,
keď pozorovala svoju vlastnú dcéru Barbaru, ako sa hraje s papierovými bábikami. Vtedy,
koncom 50. rokov minulého storočia si pomyslela, že by sa na trhu s bábikami, ktoré
napodobňovali výnimočne bábätká, určite našlo miesto aj pre dospelo vyzerajúce bábiky.
V skutočnosti existuje dlhá tradícia dospelých bábik, väčšinou spojenými so svetom módy.
V roku 1959, kedy bola Barbie po prvýkrát predstavená verejnosti na veľtrhu hračiek v New
Yorku, existovali už „módne“ bábiky, jako Miss Teflon či Coty Girl, uvedené na trh kozmetickými
firmami hlavne kvôli vzdelávacím účelom, aby pomohli dievčatám v správnom líčení a vytváraní
účesov. Tieto hračky boli pravdepodobne inšpirované „módnymi“ bábikami, ktoré na podporu svojich
predajných kampaní prezentovali francúzski módni návrhári, aby obnovili módny priemysel,
zdevastovaný 2. svetovou vojnou.
Dá sa povedať, že na tom nebolo nič originálne – už v 17. storočí dvorní krajčíri posielali
svojim potenciálnym zákazníkom ako vzorky svojho umenia malých manekýnky.
Ale v ťažkých časoch povojnového prídelového systému tieto malé modelky s krásne
tvarovanou postavičkou na vysokých opätkoch už celkom iste predstavovali okázalý lesklý ideál,
prísľub budúceho luxusu, neobmedzeného voľného životného štýlu ako pre dospelé ženy, tak pre
malé dievčatká.
Atraktivita týchto bábik spočívá v tom, že sa v nich zrkadlia dejiny módy druhej
polovice 20. storočia a ich prostredníctvom aj dejiny spoločnosti. Charlotte Johanson, žena, ktorá
obliekala Barbie po mnoho rokov, pri tvorbe svojich návrhov preberala všetky dôležité módne trendy,
od Puccho „palazzo“ pyžám, cez britské (napr. Twiggy Barbie z r. 1967), éru diskoték 70.
rokov (Flower Power Barbie). Pani Johanson sa postarala aj o to, aby šatník Barbie bol
v súlade s výnimočným spôsobom života ženy.
Barbie exceluje prakticky vo všetkých športoch. Vystriedala sa snáď vo všetkých
národnostiach. Vo svojom živote „prešla“ až 95 profesiami. Za svoju 47 ročnú kariéru sa jej
profesie menili podľa času, politickej situácie a módy. V 60. rokoch bola tanečnicou,
letuškou; v 70. chirurgičkou, atlétkou…V 80. sa stala astronautkou a lektorkou aerobiku.
V 90. rokoch bola kandidátkou na prezidentku, diplomatkou alebo pilotkou.
V akejkoľvek z týchto profesií predstavuje ženu nezávislú, ale zároveň sa v každej
situácii snaží zostať dokonalou dámou. Rozhodne to nie je žiadna hlúpa blondínka, ako si mnohí
ľudia myslia.
Barbie je veľvyslankyňu UNICEF a pomáha deťom v krajinách tretieho sveta. Spojila sa
s medzinárodnou nadáciou José Carrera na podporu boja proti leukémii a nadáciou Vicenta
Ferrera v kampani ,,Jedna injekcia, jeden úsmev“ na zaočkovanie 5000
afrických detí proti hepatitíde B.
Tisíce ľudí po celom svete kupujú bábiku Barbie nielen pre potešenie svojich dospievajúcich
dcér. Aú to vášniví zberatelia. Na začiatku ich koníčka bola skoro vždy obyčajná bábika Barbie,
ktorá bola uvedená na trh v ružovej krabici a určená na hranie. Ale ako deti dospievali,
prejavoval sa u nich záujem aj o drahšie kusy, ktorých výroba už spravidla nie je taká masová,
a na trh prichádzajú ako platinový a zlatý rad.
Málokto u nás vie, že okrem vinylové bábiky vyrába Mattel aj porcelánové Barbie a tie sú
väčšinou v exkluzívnych a limitovaných sériách maximálne 10 000 kusov. Niektoré kusy sú také
vzácne, že existuje len jeden na svete, ako napríklad Barbie podľa Whoopi Goldberg za 40,000 $.
S nástupom nových technológií v 21. storočí pribudla do rodiny vinylových a porcelánových
Barbie bábika z nového materiálu, ktorý sa volá „Silkstone“, čo možno voľne preložiť ako „
hodvábna skala“.
Módne domy a návrhári si vždy cenia ponuku, keď si môžu navrhnť svoju vlastnú bábiku. Toto si
mohli splniť napríklad Giorgio Armani, Bob Mackie a jeho známa Cher, Escada, Versace, Christian
Dior, Carrolina Herrera, Byron Lars, Burberry, Badgley Mischka, Givenchy, dokonca Ferrari a ďalší.
Bohužiaľ nie všetci Barbie obdivujú, v arabských krajinách sa Barbie nesmie predávať, už
kvôli židovskému pôvodu tvorkyně a oblečeniu bábiky. Vytvorili si teda svoju vlastnú napodobeninu,
Fullu, ktorá je zahalená tak, aby vyhovovala miestnym štandardom.
Existujú kluby zberateľov Barbie, ktoré usporiadavajú pravidelné konvencie, výstavy (pred
mesiacom skončila výstava v Soule) alebo publikujú odborné časopisy. Nedávno sa konala
najväčšia aukcia bábik Barbie, v predaji ich bolo vyše 4000. Barbie je taká populárna, že sa
ju dokonca jeden z britských dizajnérov rozhodol umiestniť na mólo miesto živých modeliek.
Barbie je právom najväčšou ikonou módy a jednou z najpredávanejších hračiek na svete.
Zdroj fotografií: Liceus.com, Barbiegiftshop.com