Calvin Klein, majster minimalizmu

Pri vyslovení mena Calvin Klein si väčšina z nás predstaví unisexové
oblečenie alebo modelov a modelky oblečených len do džín. Calvin Klein je tým mužom, ktorý na
piedestál vyniesol „anorektické“ postavy modeliek a zo žien s chlapčenským telom urobil
sexsymbol dnešnej doby. Značka nesúca jeho meno alebo iniciály jeho mena sa stala takou populárnou,
že takto ozdobené tričká sú obľúbeným nelegálne kopírovaným artiklom ponúkaným na všetkých
vietnamských trhoviskách.

Calvin Klein mal veľmi šťastnú ruku pri hľadaní cesty na návrhárske
výslnie. Jeho talent si všimol barón von Gunzburg, muž, ktorý sám seba označoval za parížskejo
playboya. Pod jeho patronátom sa Kleinovi veľmi darilo, bol predstavený spoločenskej smotánke
a získaval nové zakázky. Vplyv baróna von Gunzburga bol taký intenzívny, že Calvin Klein mal
renomé ešte predtým, než oficiálne uviedol svoju prvú džínovú kolekciu. Tá mu ovšem vyniesla
obrovskúp popularitu. Calvin Klein bol vychádzajúcou hviezdou nastupujúcej generácie hneď na prvom
väčšom New York Fashion Week svojej kariéry. Byl vyhlásený za nového Yves Saint-Laurenta
a oslavovaný pre svoje čisté línie a strohé strihy.

 

V roku 1973 dostal po prvý raz prestížnu cenu Amerických módnych
kritikov, rovnako ako ju obdržal nasledujúce tri roky za sebou. Doslova bombou sa stali jeho
kolekcie džín. Unisexové kolekcie pre ženy aj mužov vyvolali pozdvihnutie, čiastočne aj vďaka
mediálnym kampaniam, ktoré pútali pozornosť. Calvin Klein vo svojich kampaniach používa veľmi mladé
modely v pózach, evokujúcich sex a zmyselnosť. (Poznámka redakcie: pripravujeme pre vás
retrospektívny pohľad na reklamy kampane Calvin Klein.)

V 80. rokoch upútal pozornosť propagáciou svojej značky nápisom na
zadnom vrecku nohavíc. Táto z dnešného pohľadu samozrejmá vec spôsobila poplach. Brook
Shields, v tej dobe pätnásťročné dievča, povedala o jeho nohaviciach: „V šatníku mám šesť
párov calviniek, keby mohli rozprávať, zničilo by ma to.“ Mať džíny Calvin Klein bolo v 80.
rokoch „povinnosťou“ každého moderného človeka.

 

Deväťdesiate roky boli pre Calvina Kleina v znamení spodnej bielizne.
uviedol na trh vysoko úspešnú kolekciu unisexového spodného prádla a hlavne boxerky. Táto
kolekcia bola masívne podporená kampaňou so slávnym hiphopovým spevákom marky Markom, dnes známym
ako Mark Wahlberg. kampaň bola natoľko úspešná, že spodnej bielizni z dielne Calvina Kleina sa
hovorí jednoduch „calvinky“ – a každý hneď vie akú spodnú bielizeň máte na mysli.
 

 

Pre módny dom Calvin Klein vytvárali kolekcie známi designéri, akými sú
Jil Sander, Italo Zucchelli a Romeo Gigli.

Tvárami kolekcií sa stávali slávne osobnosti, ako anpríklad už zmienený
Marky Mark alebo Kate Moss (ktorá bola tvárou parfému Obsession), Natalia Vodianova, David Backham
alebo v súčasnej dobe švédsky futbalista Freddie Ljungberg.

Čo dal svetu módy Calvin Klein

  • unisex – oblečenie, spodná bielizeň i parfémy rovnaké pre ženy aj mužov
  • unisexová spodná bielizeň tzv. „calvinky“
  • značka odevu našitá zvonka, nie zvnútra, ako bolo obvyklé
  • parfém Obsession
  • džínová móda Calvin Klein
  • „anorektické“ modelky ako sexsymbol doby (skôr z pohľadu žien)
  • modelku Kate Moss

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek