Karl Lagerfeld svojou Chanel Resort 2012 módnou prehliadkou triumfoval. Akoby dopredu vedel, čo
prinesú aktuálne politické udalosti. Módna prehliadka, ktorú stručne charakterizoval ako „
Versailles v socialistickom Francúzsku“ dokonale zapadla do politického kontextu aktuálnych
udalostí, kedy sa po francúzskych voľbách do vlády opäť vrátili socialisti. A aj keby vám
francúzska politika bola ukradnutá, rozhodne sa pobavíte a súčasne nadchnete pre novú Lagerfeldovu
Chanel kolekciu, ktorá je návratom do doby Ľudovíta XIV., Ktorému sa hovorilo tiež Kráľ slnka.
Lagerfeld sa opäť predviedol ako majster transformácie histórie do súčasnosti. Formálne módne
detaily v kolekcii
Chanel Resort 2012 dokázal pretvoriť v ležérnu módu 20. storočia. Aj keď v spojení
s prehnaným líčením pripomínajúcim šľachtu z dvora Ľudovíta Kráľa slnka, s parochňami i nalepenými
znamienka krásy, môže prehliadka na mnohé pôsobiť ako paródia, ide len o Lagerfeldovu nadsádzku. Tú
završujú tenisky na platforme, ktoré majú modelky na nohách u veľkej väčšiny modelov.
Lagerfeldova nadsádzka čerpá inšpiráciu s rokokové módy Ľudovíta XVI
Ktoré historické obdobie Karla Lagerfelda pri tvorbe
Chanel kolekcie nadchlo? Je to doba vlády Ľudovíta XIV (1638-1715), teda skoré
18.storočie. Doba Ľudovíta XIV., to je rokoko a móda parížskej smotánky, za ktorej hlavnou ikonu je
považovaná madam de Pompadour, milenka kráľa. Názov umeleckého štýlu je odvodený od francúzskeho
rocaille, čiže rokaj, čo je hrebienkový nesymetricky ornament, často vykrajovaný, inšpirovaný
tvarom mušle. Móda sa v dobe rokoka stala dôležitejšia, ako kedykoľvek predtým a šľachta sa riadila
prísnym dress code. Nosila biele parochne a nelíčili sa len dámy, ale aj muži. Dámsku postavu
formovali šnurovačky a krinolíny. Z materiálov letel ťažký, často zlatom a striebrom vyšívaný
brokát, alebo lyonský hodváb, zamat a atlas. Oblečenie bolo bohato zdobené výšivkami, stuhami alebo
mašľami. Topánky na podpätkoch spod sukne síce neboli takmer vidieť, k outfitu dámy však
neodmysliteľne patrili.
Lagerfeld tvrdí: „Ľahkomyseľnosť je zdravý postoj“
Móda v dobe Ľudovíta XIV. bola prísna rovnako k mužom. Kto chcel byť in, musel nosiť biele úzke
pančucháče, ktoré nahradzovali nohavice. Pánske topánky zdobili rozličné spony, mašle alebo pentle.
Saténové kabáty boli podobne ako dámske krinolíny vystužené na svojom spodnom okraji, aby odstávali
a dávali tak kabátu požadovaný tvar. Pánske parochne sa rovnako ako dámske pudrovali zväzovali sa
do kučier alebo rôzne zdobili.
Doba Ľudovíta XIV. dala móde tiež výraz negližé. Išlo o neformálne oblečenie, v ktorom dámy
prijímali návštevy. Negližé tvorila voľná šnurovačky, nariasená splývavá sukňa, plášť cez plecia, v
podstate predchodca dnešných županov a trojrohá šatka zahaľujúca výstrih.
Avšak voda bola takmer tabu, takže hygiena dostala v dobe Ľudovíta XIV. pekne „na frak“.
Nákazy moru, ale aj syfilisu, spôsobili až panickú hrôzu z vody. Miesto vody sa radšej používal
alkohol alebo mlieko, ktorými sa otierali ruky. Kúpanie sa často zvrhlo len na namočenie sa
končekov prstov na nohách. A tak sa Ľudovít XIV. kúpal len raz do roka a miesto hygieny sa rozvinul
parfumářský priemysel: zápach bolo totiž nutné niečím zakryť.
Plavky v dobe Ľudovíta XIV. síce nepoznali, do nášho moderného šatníku však rozhodne patria!
Bulvárne plátky kritizovali Lagerfeldovu kolekciu najmä kvôli topánkam, ale je to len o ich
módnej nevyzretosti a neschopnosti pozerať na módu s nadhľadom, alebo o prvoplánovitej snahe všetko
bulvarizovať. Módny odborníci sa objavovali s výčitkami: „príliš veľa nápadov“ či „príliš kreatívne“
… možno toto ale vôbec brať ako kritiku? Prehliadka sa dokonale držala koncepcie, ktorú si
vytýčila a cez prvý dojem nadmernej extravagantnosti je každý z modelov nositeľný, luxusne honosný
a nápadito kreatívny. Všetko dotvárajú doplnky: kabelky, šperky, ale aj spomínané topánky, ktorých
casual štýl je na rozdiel od mnohých nenositeľných vysokých podpätkov milosrdný k našim nohám a
chrbtu.
Luxusné negližé rokoka dnes skvele poslúži ako kokteilové šaty.
Možno trochu prekvapivo sa Lagerfeld postavil k spoločenskej časti kolekcie. Tu by sme
automaticky čakali noblesu francúzskeho kráľovského dvora v čase večierkov a slávností Avšak
Lagerfel sa inšpiroval skôr negližé a tak je spoločenská kolekcia odľahčenou koktailovou verziou
pre letnú party a večierky.
Zdroj obrázkov pre recenziu: kolekcia Chanel, Style.com, Google.com
Koláž: Moda.cz
Použité informácie: Wikipedia.org