Móda v priebehu storočí: Francúzska móda ovláda celý svet

Rocaille, alebo mušľa – podľa tohoto dekoratívneho prvku, hojne používaného v dobe Ľudovíta XV., sa
príznačne nazýva celé 18. storočie, ktoré je veľmi efektným záverom baroka. Umelo nastolený
feudalny systém absolútne oddelil šľachtu od ostatného sveta. Preto celé obdobie rokoka s
neopakovateľnými módnymi kreáciami sa odohráva len v “komnatách aristokratov”.
Na rozdiel od prostých ľudí, kteorí majú jeden a ten istý odev skoro po celý život, šľachta má
oblečenie pre každú príležitosť, nech už je to do záhrady, na cesty, do spoločnosti, na tanec,
alebo na lov či hry v prírode.

Krása sa teraz stáva nevyhnutným základom človeka každého veku – krása musí byť ohromujúca,
veľkolepá a rafinovaná v drobných detailoch. Šľachta začína strácať pojem o okolitom živote
všetkých obyčajných ľudí a uzaviera sa do vlastného sveta v ohromných zámkoch s veľkými
prezdobenými záhradami a neuveriteľným množstvom zámockých komnát, všemožných salónov a divadiel. V
takom prostredí nepoznajú šľachtické rodiny po celé generáce ani náznak nedostatku. Väčšina z nich
má niekoľko vlastných zámkov na každé ročné obdobie.

Zámky sú stavané na rôznych miestach, zvolených podľa vyhovujúcich a príjemných podmienok.
Všetko umenie sa teraz orientuje prevažne na svetský život, zobrazujú sa takzvané galantné scény,
na ktorých sú vždy zachytené veselé spoločnosti pri hrách v záhradách alebo v zámockých komnatách.

Rozmarnosť šľachticov je poháňaná modnymi návrhármi, ktorí majú absolútne voľné pole pre
svoju vlastnú fantáziu a slúžia im temer neobmodzené prostriedky na ich tvorbu. (Najznámejšia bola
modistka Rose Bertin. Tá bola nazývaná ministrom módy – v podstate ovládala život Márie
Antoinetty).

Neúmernosť a predimenzovanosť sa teraz stávajú obľúbeným trendom. Kabátce mužov se vystužujú
kosticami alebo voskovým plátnom, aby odstávali podobne ako mohutné sukne dám. Pod týmito sukňami
je totiž spočiatku kopulovitá krinolína, zhotovená z piatich radov obručí. Tie sa smerom do pásu
zmenšujú a tvoria akýsi podperný systém, ktorý značne štylizuje celú postavu. Zadok je takto mierne
zdvihnutý, ako by bola dáma v jemnom predklone. Ruky si mohla potom pohodlne oprieť o vlastnú
sukňu. V dobe Ľudovíta XVI. dostáva krinolína oválny obrys a stáva sa tak aj širšia.

Ak chcete vyzerať ako čerstvá a farebná jar, je to možné! Ale aby ste sa stali takto
dokonalým umeleckým dielom, musíte bohužiaľ podstúpiť niekoľkodennú kúru nekonečného skrášľovania a
česania obrej parochne. Príprava spoločenského odevu je veľmi nákladná a zdĺhavá. Vyžaduje tiež
veľkú dávku trpezlivosti a opatrnosti nositeľa. Za vlády Ľudovíta XVI. je tento “jarný” účes veľmi
módny. Je naň treba špeciálne tvarované sklenené fľaštičky, do ktorých sa naleje trocha vody a
naaranžujú farené kvetiny. Jar uprostred nasneženého bieleho púdru pôsobí predsa očarujúcom dojmom,
alebo vari nie?:-)

Takže si predstavte, že v takto náročnom účese musíte stráviť niekoľko nocí, spíte v sede a po ruke
máte škrabátko proti všiam a inej hávedi. Líčenie je tiež veľmi zložité a je ním možné temer
zastrieť skutočný vek. Kvôli tomu sa ale bohužiaľ nemôžete ani tak často kúpať a vďaka silným
parfémom, prehlušujúcim odporný zápach špiny a potu, takto vydržíte celé týždne aj mesiace a
niektorí “zdatní jedinci” aj pol roka!

Cestovanie vo vtedajšej dobe bolo tiež trocha náročnejšie – predstavte si, že vám musia účes,
líčenie a zložitá róba vydržať cestou cez pol Francúzska až do Versailles. Kočiare idú prakticky
krokom, aby bolo zaručené vaše pohodlie. Trúfam si tvrdiť, že aj cez príšernú hygienu a zložité
podmienky, mohol byť tento zvláštne precitlivelý, vyumelkovaný a hravý spôsob života veľmi
príjemný.

Ilustrace: Caro Gardavsky © Moda.cz/ Moda.sk 2007

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek