Možno znie prirovnanie plátených topánok (pre mnohých aj trochu nevzhľadných) k bájnemu vtákovi Fénixovi trochu úsmevne, ale je absolútne pravdivé. Máloktorá módna značka totiž prešla toľkými pádmi, aby sa ako zázrakom znovu „zrodila zo svojho popola“ a obsadila popredné priečky popularity milovníkov módy.
Ako vlastne „conversky“, plátenky s rovnou gumovou podrážkou ozdobené päťtcípou hviezdou v koliesku, prišli na svet? Za všetko vraj môže nešťastná náhoda. Obchodník Marquis M. Converse sa jedného dňa šmykol a škaredo otĺkol seba aj svojho obľúbeného „miláčika“ poníka pomenovaného Seabiscuit. Možno sa aj trochu udrel do hlavy, každopádne sa mu v nej poriadne pretrepali myšlienky a vznikol nápad na obuv s gumovou protišmykovou podrážkou.
Gumové čižmy a galoše, ktoré firma obchodníka „Converse Rubber Shoe Company“ produkovala, rozhodne nemali ambície stať sa módnym kúskom. V zimných mesiacoch šli obchody skvele, avšak akonáhle teplota začala stúpať, predaj začal naopak klesať.
Firma musela vymyslieť, ako to urobiť, aby mimo sezónu nemusela prepúšťať zamestnancov, a preto šikovne zaostrila svoju pozornosť na šport, hlavne basketbal, ktorý bol vtedy ešte na štarte svojej veľkej cesty. Športovci pochopiteľne nebehali po telocvični v gumákoch. Pre ich potreby sa zrodili čierne plátenky s gumovou podrážkou a logom hviezdy – Converse All Stars.
So slávou „basketu“ rástla aj sláva topánok. Ich hlavným propagátorom sa stal talentovaný hráč Charles „Chuck“ Tailor, podľa ktorého sa im v Amerike dodnes nepovie inak než „chucks“. Topánky síce dostali aj biely kabátik a časom sa začali dokonca farbiť, dizajn ale nedokázal prebiť tvrdú konkurenciu spoločností Nike či Adidas, ktoré vyrukovali s najrôznejšími technologickými vylepšeniami. Je logické, že športovci dávali prednož pohodlnejšej obuvi a „conversky“ postupne mizli zo športovej scény.
Ešte že sa ich v päťdesiatych rokoch ujali mladí rebelovi, deti ulice. Plátenky boli lacné a veľmi „tvárne“. Dali sa na ne písať heslá, kresliť obrázky, každý si ich mohol vylepšiť podľa svojho vkusu a štýlu a bojovať tak proti stádnosti. A kde inde sa rodia trendy, než na ulici. Converse prijali za svoje hippies aj punkeri, nosili ich The Beatles, trénoval v nich Sylvester Stallone alias Rocky, farebné odlíšenie bolo poznávacím znamením rôznych gangov. „Conversky“ sa stali pojmom, ale aj mimo športové ihrisko na ne začali dorážať ostatné firmy.
Hiphoperi, rýchlo sa rozvíjajúca skupina, ktorá začala „na ulici“ udávať módne trendy, dávala prednosť modelom Adidas a Nike. Značka ďalej upadala aj napriek tomu, že sa v deväťdesiatych rokoch stala miláčikom Nirvany a hlavne jej charizmatického vodcu Kurta Cobaina a v roku 2001 dokonca vyhlásila bankrot. Firme Nike, ktorá „conversky“ v podstate prevalcovala, sa originálnych topánok želelo, v roku 2003 značku odkúpila a pomohla tak vzkriesiť plátenú legendu.
Svetové vojny, ekonomické krízy, obrovská konkurencia, nič z toho teda „conversky“ neznieslo úplne zo sveta. Ani vrtochy módy, ktorá sa s obľubou každých desať rokov mení. Posledný návrat v polovici tohoto desaťročia bol obzvlášť slávny. Kto chcel byť in, musel mať aspoň jeden pár, a to nie hocijaký. Červené členkové, to bolo terno! Poznávacie rysy topánok zostávajú rovnaké, ale každý rok sú modely nejak inovované, aby topánky „pekne šli“ s najnovšími módnymi trendmi. Obrovskou prednosťou tejto značky je napríklad široký výber odtieňov. Páčil by sa nízky či členkový variant alebo radšej model siahajúci až do polovice lýtok? Dávate prednosť koži, semišu, vinylu či konope? Nič nie je problém!
A jaký je tohtoročný návrat hravých topánok? Rok 2008 je v znamení jasne zelenej, červenej v odtieni granátových jabĺk či žltej vo farbe blatúchov. Svoje sté narodeniny potom značka slávi hlavne špeciálnymi edíciami. Vybrať si budete môcť z radu Converse ozdobených retro logom s veľkým „C” v kruhu alebo zo série 1HUND(RED), ktorá bola vytvorená stovkou umelcov z celého sveta, z ktorých každý prepožičal svojmu modelu jedinečný a neopakovateľný vzhľad.