Diéta ako jedálniček pravého frutariána – skúste ju! V lete to pôjde najľahšie!

Frutariánstvo je jeden z prísnych smerov vegetariánstva. Jeho stúpenci tvrdia, že frutariánská
strava je najprirodzenejšou stravou pre človeka. Podľa ich tvrdení táto strava vedie k zdraviu, k
lepšej fyzickej a psychickej kondícii a k výraznému predĺženiu dĺžky života. Frutariánstvo ako
životnému štýlu asi neprepadne každý z nás, môže byť ale zaujímavou formou diéty, ak chceme
schudnúť. Poďte sa preto zoznámiť s princípmi a zásadami frutariánstva.

Viete, že už Leonardo da Vinci bol frutarián?

Frutariánstvo nie je žiadny nový smer modernej doby. V Európe je známe už niekoľko storočí.
Svedčí o tom spisy slávneho vedca, umelca a vynálezcu Leonarda da Vinci, v ktorých sa „priznáva“ k
frutariánstvu. Vyznávači frutariánstva v ňom vidí cestu nielen k duševnej a duchovnej zrelosti, ale
aj cestu k dlhšiemu a zdravšiemu životu. V súčasnej dobe sa hlási k frutariánstvu predovšetkým
Američania, nie je divu, USA je jedna z krajín s najvyšším výskytom obezity, chorôb srdca a ciev,
cukrovky, a ďalších chorôb spôsobenými nezdravými stravovacími návykmi. A práve frutariánstvo je
pre mnohých alternatívou a cestou k zmene.

Frutarián je vlastne bylinožravec cez ovocie!

 

Jedálniček frutariána sa skladá z ovocia, orechov a semienok – všetko v bio kvalite, Všetky
potraviny kupuje v predajniach zdravej výživy a na farmárskych trhoch. Furtariáni nepoužívajú
tepelnú úpravu, na ich stole nájdete sušené ovocie, ale nenájdete tam napr. pyré alebo pečené
jablko. Ovocie je rozdelené do týchto siedmich základných skupín:

 

  1. Kyslé ovocie – napr. citrusové plody, jahody, ananás, kivi, brusnice, višne,
    jablká
  2. Sladko kyslé ovocie – napr. sladké jablká, čerešne, maliny, čučoriedky, hrušky,
    broskyne, mango
  3. Sladké ovocie – napr. banány, hrozno, melóny
  4. Orechy – mandle, vlašské orechy, pistácie a ďalšie druhy orechov
  5. Semienka – sezamové, slnečnicové, tekvicové semienka
  6. Sušené ovocie – napr. sušené datle, figy, marhule, hrozienka, banány, jablká
  7. Mastné ovocie – napr. avokádo, kokosové orechy, olivy

A aké sú nápoje frutariána? Žiadne. Frutariáni tvrdia: ak sa niečí strava skladá iba z ovocia,
nie je treba piť, potrebné množstvo vody je obsiahnuté v ovocí.

 

Výhody a riziká frutariánstva

Frutariánská strava pomáha prečistiť telo. Má dostatok niektorých vitamínov, minerálov aj
niektorých kvalitných rastlinných tukov. Vďaka vysokému podielu vlákniny je prevenciou proti zápche
aj chorobám čriev. Frutariánská strava krátkodobo dodáva pocit sviežosti, zlepšuje činnosť mozgu,
zvyšuje fyzickú aj psychickú kondíciu a posilňuje imunitu.

Nevýhodou tohto spôsobu stravovania je častý hlad. Ovocie, oriešky a semienka nemajú veľkú
schopnosť nasýtiť. Podľa mňa frutariánská strava nie je určená pre dlhodobé užívanie. Človek nemôže
byť živý len z ovocia, orechov a semienok. Po určitej dobe, ktorá je u každého iná, telo pocíti
nepríjemné prejavy zdravotných problémov vyplývajúcich z nedostatku niektorých potrebných látok.
Frutariánská strava je jednostranná, nie sú v nej obsiahnuté všetky potrebné látky pre naše telo v
dostatočnom množstve a potrebnom pomere. Frutarián bude po určitej dobe trpieť nedostatkom
niektorých vitamínov a minerálov, najmä vitamínu B12, vápnika, zinku, železa, nedostatkom
bielkovín, nedostatkom omega 3 a omega 6 mastných kyselín, ktoré sú obsiahnuté v potravinách, ktoré
frutarián konzumuje v nedostatočnom množstve, alebo v jeho jedálničku úplne chýbajú.

Medzi ďalšie problémy frutariánstva patrí veľká vychudnutosť, ktorá môže viesť k anorexii.
Výhody frutariánstva sú pociťované len krátkodobo, po dlhšej dobe je pociťovaná stála únava,
vyčerpanosť, hlad, slabosť, vychudnutosť, zdravotné problémy. Medzi ďalšie problémy patrí sociálna
izolácia, psychické problémy a už spomínaná anorexia. Mnohí frutariáni z týchto dôvodov po
niekoľkých mesiacoch opúšťajú tento spôsob stravovania. Frutariánsku stravu by nemali vyskúšať deti
a chorí ľudia, napr. diabetici.

Skúste byť frutariánom – ale len na chvíľu!

Pre zdravých ľudí môže byť jednodňová alebo niekoľkodňová frutariánská strava prínosom pre ich
zdravie. Prečistí telo, dodá sviežosť a zlepší fyzickú i psychickú kondíciu. Kto bude mať hlad,
môže pridať ku strave menšie množstvo celozrnných obilnín, zeleniny a rastlinných mliek, napr.
sójové, ryžové, ovsené. Nemusíte sa držať extrémov! A tiež je dôležité nezabúdať na dostatok
vhodných tekutín, obzvlášť v horúcich letných dňoch. Zabudnite na frutariánsku zásadu – nepiť.
Ovocie je síce bohaté na vodu, ale ťažko niekto z nás zje toľko ovocia, aby dodal telu dostatok
tekutín. Najvhodnejšou tekutinou, ktorá prečistí telo, je pitná voda.

Prečo sa do frutariánstva na krátku dobu púšťať? Je to vlastne ozdravná kôra. A súčasne
zaujímavá krátkodobá diéta. Ak potrebujete schudnúť len kilo alebo dve po nejakom delikatesnom
hýreniu, prečo nie! Ale ako dlhodobú diétu frutariánstvo rozhodne neodporúčam!

Chcete to vydržať aspoň jeden deň? Pozrite sa na ukážkový jednodňový jedálniček frutariána!

  • Raňajky (6-9 hod): ihneď po prebudení šťava z troch citrónov alebo limetiek, potom
    melón s hrozienkami
  • Dopoludnie (9-12 hod): jablká, ananás, kivi
  • Obed (12-15 hod): hrušky, slivky, mandarínky, mandle
  • Popoludnie (15-18 hod): višne, jahody, melón, tekvicové semienka
  • Večera (18-21 hod): hrozno, maliny, pistácie
  • Druhá večera (21-24 hod): broskyne, mango

Porcie ovocia, orechov a semienok nie sú uvedené, frutarián si nesadne k stolu s jedlom, tak ako
si bežne sedneme, ale počas dňa pomaly „zobe“ ovocie, orechy, semienka. Napríklad si nedá na obed
ovocný šalát z hrušiek, sliviek, mandarínok a mandlí, ale bude jesť každý druh ovocia, orechov,
semienok zvlášť a medzi jednotlivými druhmi ovocia, orechy, semienkami bude mať 45 až 90-minútovú
prestávku.

 

Frutariánstvo lezie do peňazí a nemusí byť zas tak zdravé!

Frutariánstvo rozhodne nie je žiadnou lacnou formou stravovanie. Možno ak máte rodinný dom
niekde na dedine s veľkým sadom plným ovocia, ale aj tak – v zime ste odkázaní na dovážané ovocie!
A „mestský“ frutarián bude musieť siahnuť hlboko do vrecka vždy. Ovocie aj orechy nie sú vôbec
lacné. Navyše v biokvalite sú u nás s „vysokohorskou prirážkou“.

Tiež by som mala obavu, že sa veľkým množstvom „zdravého“ ovocie do seba dostaneme tiež veľa „
nezdravej chémie“. Ono totiž ani len bio ovocie sa nepestuje bez chémie, na to rýchlo zabudnite!
Nestriekať broskyne proti kučeravosti alebo višne či marhule proti moníliovej spále vôbec nejde.
Takže neverte na bio bez chémie! Tá je prípustná aj biopoľnohospodárstve a vylúčené sú len niektoré
prípravky.

Zdroj obrázkov: Fotolia.com

Diskusia

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek