Poskytovatelia pôžičiek nedostatočne informujú o nákladoch spotrebiteľských úverov

Chcete si kúpiť do novej sezóny niečo pekného na seba? Alebo už plánujete nákup vianočných darčekov a nemáte na to dosť prostriedkov. Riešením je spotrebiteľský úver. Ale pozor na to, u koho ho uzavriete. Nezávislý časopis Test vykonal test spotrebiteľských úverov. Pozrite sa, ako dopadol.

Bankoví aj nebankoví poskytovatelia úverov neposkytujú dostatok informácií, podľa ktorých možno jednoducho porovnať výhodnosť spotrebiteľských úverov. V teste niektoré spoločnosti neboli schopné na konkrétnu otázku uviesť úrokovú mieru alebo ročnú percentuálnu sadzbu nákladov (RPSN). Porovnať tak ponuky jednotlivých spoločností môže byť pre bežného spotrebiteľa veľmi obtiažne.

Aj cez dopady finančnej krízy sa pred Vianocami začína dvíhať tradičná vlna záujmu o spotrebiteľské úvery. Pokles cien elektroniky motivuje mnohých spotrebiteľov k nákupu. Spotrebiteľský úver môže byť jednoduchým prostriedkom, ako rýchlo získať potrebnú hotovosť pre nákup napríklad plochého televízora, jedného z predpokladaných vianočných hitov. Časopis Test
porovnal ponuky ústavov ponúkajúcich spotrebiteľské úvery. Simuloval pri tom bežného spotrebiteľa, ktorý má záujem o úver.

Takzvaný „mystery shopping“ prebehol v septembri tohto roku. Cez e-mail a potom aj telefonicky kontaktovali výskumníci Testu jednotlivé banky a nebankové inštitúcie so žiadosťou o informácie o predpokladanom úvere vo výške 30 000 Kč a so splatnosťou jeden rok. Na zaslaný e-mail temer žiaden oslovený subjekt neodpovedal. „Lepšie poskytovatelia pôžičiek odpovedali na telefonické otázky, ale ani tu neboli vždy schopní poskytnúť niektoré kľúčové informácie,“ vysvetľuje Václav Beneš, manažér testovania časopisu Test.

Väčšina opýtaných spoločností bola schopná podať po telefóne čiastočné, ale konkrétne informácie. Spoločnosti Cetelem, HomeCredit a Raiffeisenbank neposkytli spotrebiteľovi žiadne konkrétne informácie o možnostiach poskytnutia úveru ani po telefóne. Všetky požadované informácie poskytli len ČSOB, mBank a Volksbank CZ.

U spoločností, ktoré odpovedali len čiastočne, nebolo spravidla možné dozvedieť sa konkrétnu RPSN alebo úrokovú mieru pre požadovaný tridsaťtisícový úver. „Úroková miera a ročná percentuálna sadzba nákladov sú kľúčové údaje, podľa ktorých možno porovnávať, aké drahé sú jednotlivé úvery,“ upozorňuje Václav Beneš. Ani jeden z údajov nebol schopný oznámiť pracovník spoločnosti Proficredit, vo Waldviertel Sparkasse nevedeli spočítať ani mesačnú splátku.

Test na základe poskytnutých údajov spočítal predpokladané celkové ceny úverov u tých spoločností, ktoré boli ochotné poskytnúť anonymnému spotrebiteľovi informácie. Tridsaťtisícový úver s ročnou splatnosťou vyjde najlacnejšie u Poštovní spořitelny s celkovými nákladmi 33 290 Kč. U väčšiny ostatných sa náklady pohybovali okolo 34 000 korún, len u spoločnosti Provident klient za rok zaplatí cez 48 000 korún. „Ročná percentuálna sadzba nákladov u Providentu je 224,28%, čo je desaťnásobok RPSN bežnej u podobných produktov,“ varuje Václav Beneš pred nástrahami niektorých úverových spoločností.

Zabezpečenie nezávislosti a objektívnosti Testov

Výrobky sa nakupujú v obchodoch a analýzy prebiehajú v nezávislých laboratóriách a inšpektorátoch. Na stránkach spotrebiteľského časopisu nesmie byť publikovaný žiadne reklamy alebo reklamy. Náklady spojené s testovaním výrobkov hradí spotrebiteľská organizácia. Finančné prostriedky získava predajom časopisu, z grantov a štátne dotácie.

Občianske združenie spotrebiteľov Test

Združenie bolo založené v roku 1992, je vydavateľom časopisu Test. Na jeho stránkach sú publikované výsledky nezávislých a objektívnych Testov výrobkov, varovania pred nebezpečnými a zdravotne závadnými výrobky, informácie o právach, ktoré chránia spotrebiteľa a posilňujú ich postavenie voči predávajúcim a ďalšie rady. V rokoch 1994 až 2008 uverejnilo združenie na stránkach časopisu Test informácie o 8068 výrobkoch, varovalo pred 481 nebezpečnými výrobkami (väčšina bola určená deťom) a upozornilo na 503 nekvalitných a klamlivých výrobkov. Združenie je súčasťou medzinárodnej organizácie International Consumer Research and Testing (ICRT) a európskej spotrebiteľskej organizácie BEUC.

Zdroj: Prevzaté z tlačovej správy Časopisu Test, ktorý vydáva Občianske združenie spotrebiteľov Test
Zdroj fotografií: Fotolia.com

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek