Viete, ako predísť prechladnutiu a chrípke?

Nepríjemné striedanie chladného a teplejšieho počasia je ideálnou príležitosťou ochorieť. Prechody zo studeného počasia von do prekúrených priestorov sú skvelým štartérom pre nachladnutie alebo chrípku.

Podľa Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO), chrípka nie je ochorenie, ktorého sa bežný zdravý človek musí obávať. No aj napriek tomu ročne na toto ochorenie umrie 650 000 ľudí. Citlivou skupinou sú deti mladšie ako 5 rokov, ľudia starší ako 65 rokov, tehotné ženy a ľudia s oslabenou imunitou.

Spiaca žena

Asi sa vám to už bude zdať otrepané, ale aj preto – najdôležitejšia je prevencia. Neobracajte oči a nevzdychajte, že by ste nemohli robiť nič iné než žiť „preventívne“. Lekári na celom svete sa zhodujú na rovnakom tvrdení týkajúcom sa prechladnutia a chrípky, a tým je práve spomínaná prevencia. To je totiž skutočne najlepšie „liečba“.

WHO uvádza ako najlepšiu prevenciu očkovanie každý rok, keďže vírus chrípky mutuje. Zaočkované by mali byť určite rizikové skupiny a zdravotnícky personál. Ideálne by sa malo očkovať tesne pred začiatkom chrípkového obdobia.

Kýchate, smrkáte, bolí vás hlava a ste vyčerpaní? Viete, aké sú prejavy prechladnutia a chrípky? Medzi týmito dvoma nepríjemnými ochoreniami je len tenká hranica. Pri tzv. prechladnutí horúčka nie je typická. Pri chrípke však áno a bežne sa pohybuje v rozmedzí 38 až 40°C. Prechladnutie nesprevádzajú bolesti hlavy a svalov, pri chrípke je to bežné. Pri prechladnutí môžete pociťovať miernu únavu a mierne vyčerpanie, pri chrípke sa prejavuje oboje veľmi intenzívne. Kýchanie, bolesti v krku a upchatý nos sprevádzajú len prechladnutie. Naopak silný kašeľ je bežnou súčasťou chrípkového ochorenia.

Ak sa chcete vyhnúť obom chorobám, mal by byť váš životný štýl celkovo zdravý. Začať zdravo žiť o päť minút dvanásť vám nepomôže a ochorením si budete musieť prejsť. Slovíčko prevencia by sa malo stať bežnou súčasťou vášho slovníka.

Za prevenciu možno považovať zdanlivú hlúposť, ako je kýchanie do vreckovky. Prečo? Ak kýchate do rúk a následne otvárate dvere či na čokoľvek siahate, prenášate tak na tieto predmety baktérie a vírusy. Umývajte si ruky. Nie, nie sme v materskej škôlke, kde ste si ruky museli povinne umývať. Umývaním rúk zabránite prenosu väčšiny choroboplodných zárodkov. Vírusy aj baktérie dokážu žiť hodiny až týždne. Pamätajte na to predovšetkým pred jedlom a po návrate domov z vonkajšieho prostredia.

Zase vám pripomeniem obohratú „frázu“, ktorou je dodržiavanie pitného režimu. Dostatok tekutín prečisťuje telo a odplavuje toxíny. Choďte na prechádzky. Nie je nič jednoduchšie, ako sa prechádzať na čerstvom vzduchu. Hovoríte si teplo domova, to je moje, ale toto teplo vysúša sliznice a dáva tak možnosť vírusom a baktériám poriadne sa do vás „pustiť“.

Žena s pohárom vody

Športujte, športujte a športujte. Pravidelný pohyb posilňuje vašu imunitu, činnosť srdca a okysličuje krv. Nemusíte denne šprintovať desiatky kilometrov, stačí aj rýchla chôdza. Jedzte ovocie a zeleninu, nie je nič jednoduchšie, ako si pochutnať na dobrom jedle a ešte tak brániť „bacilom“. Tmavozelená, červená a žltá zelenina a ovocie obsahujú veľké množstvo antioxidantov a vitamínov.

Zabudnite na obľúbené cigarety. Nie je to vôbec „in“ a naviac dym z cigariet vám vysušuje sliznice a ničí tak riasinky, ktoré bránia vírusom v prenikaní nosom a ústami do organizmu. Ďalším krokom k prevencii je nepiť alkohol. Ten totiž zaťažuje pečeň, ktorá nestíha odstraňovať toxické látky z tela.

Teraz príde asi to najmenej nepríjemné, a tým je relax, odpočinok a pokoj. Relaxácia podporuje biele krvinky, ktoré sú základom správne fungujúcej imunity. Ak máte radi saunovanie, nevyhýbajte sa mu. Sauna je zdraviu veľmi prospešná lebo telu sa uľaví a teplo naviac ničí vírusy v organizme. Možno vám to príde zbytočne prísne až príšerné, ale prevencia je prevencia.

Ak ste však ochoreli, určite navštívte svojho lekára a zostaňte v domácej liečbe. Neriskujte svoje zdravie a ani zdravie ostatných! Nezabúdajte, že na následky chrípky ročne umiera až 650 000 ľudí!

Ako sa dostať po chorobe opäť do formy?

Keď už vás chrípka zmohla, je dôležité sa dostať znovu do formy, avšak rozumne. Jednou z možností, ako nabrať nové sily, sú kúpele a wellness pobyty. Tie už dlho nie sú určené len pre nevládnych seniorov, ale ponúkajú aj víkendové či týždňové, prípadne dvojtýždňové pobyty. Skvele si oddýchnete, sami si vyberiete, aké kúry chcete podstúpiť a uvidíte, ako sa vaše telo krásne zregeneruje. Aj v tomto prípade je vhodné saunovanie. Keď už ste sa nesaunovali z preventívnych dôvodov, môžete to dohnať teraz. Naviac si tiež prečistíte pleť a zbavíte sa prebytočnej vody. Na saunu ale zabudnite, pokiaľ máte problémy so srdcom, nervovým systémom alebo vysoký tlak.
Sauna

Ak si to môžete finančne dovoliť, ponúka sa pobyt pri mori. Pomôže vám slaná morská voda, slnečné lúče aj blahodárne teplo.

Vyraziť však môžete aj za čerstvým vzduchom do hôr a naordinovať si osviežujúce prechádzky po vrcholkoch.

Veľmi dôležitá je aj strava. Jedzte ovocie, zeleninu, celozrnné pečivo. Uprednostnite potraviny s vysokým obsahom vitamínov, minerálov a vlákniny. Obmedzte fajčenie, kávu, živočíšne tuky a údeniny. Blížiaca sa jar vždy prináša potrebu odľahčiť telu od usadenín. Skúste obmedziť konzumáciu hovädzieho a bravčového a radšej sa zahryznite do kuracieho mäsa. Nezabúdajte piť čistú neperlivú vodu, prípadne čaje (bazu čiernu, ľubovník, prasličku, zelený čaj).

Skúsiť môžete aj menej vyčerpávajúci šport. Rozhýbte sa a pomaly sa naťahujte. Vyjdite si na prechádzku, navštívte bazén, zahrajte si bowling. Nebojte sa nastaviť tvár blížiacemu sa jarnému slniečku a ísť časť cesty do zamestnania peši.

Žena so zeleninovým šalátom

Nezabúdajte ani na spánok. Po chorobe je vaše telo unavené a spánok mu dodá potrebnú energiu. Preferujte pravidelnosť a choďte spať v rovnaký čas. Potreba spánku je pre každého individuálna, ale všeobecne sa uvádza 7-8 hodín, tak na to myslite.

TIP: Lezie na vás niečo? Vytiahnite overené domáce bylinky a recepty.

Zdroj obrázkov: Startupdonut.co.uk

Diskusia

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek