Svet módy prišiel o nenahraditeľnú haute-couture ikonu Karla Lagerfelda

V skratke si predstavme, ako sa začala géniusova kariérna cesta. Karlova rodina nepociťovala nedostatok financií. Jeho otec bol podnikateľ a matka mala blízky vzťah k móde, čo ho samozrejme fascinovalo už od detstva. Mal zabezpečených súkromných lektorov, takže už vo veľmi mladom veku hovoril plynulo niekoľkatími jazykmi. Čo mu však nemožno odoprieť je fakt, že aj napriek materiálnemu komfortu mal odjakživa veľké ambície, zrealizovateľné vízie a chuť tvrdo pracovať. Preto sa vo veľmi mladom tínedžerskom veku rozhodol presťahovať do Paríža.

Začiatky

Vo svetovej módnej metropole pracoval pre zvučné módne domy ako Pierre Balmain, Jean Patou a neskôr aj pre Chloé, kde dokonca po prvý krát navrhol ikonický parfém. Významný moment v kariére nastal v roku 1965, keď začal pracovať v rodinnej firme Fendi, z ktorej sa za jeho pôsobenia stala luxusná kožušnícka a kožiarska značka. O necelých dvadsať rokov bol okrem dizajnéra pre módny dom Fendi menovaný za umeleckého riaditeľa druhej exkluzívnej značky.

ukážka Chanel shopping center, prehliadka v Havane, CC surf
Prínos Karla do módneho domu Chanel, bol pre značku nadčasovým a zároveň inovatívnym prínosom.

Chanel v hlavnej úlohe

Po smrti Coco Chanel Karl energicky inovoval jej posolstvo až dodnes. Napríklad tvídové materiály z klasických Chanel kostýmčekov zakomponoval ako detaily na legíny či baretky. Jeho záľuba v športe sa odzrkadlila tým, že chanelovským CC logom nechal potlačiť nielen snowboardy, ale aj štýlové surfy.

Spomínate si na jeho výnimočné nápady na projekciu kolekcií počas parížskych týždňov módy? Tak napríklad nakupovanie vajíčok s logom CC v supermarkete Chanel? Žiadny problém! Prehliadka Cruise kolekcie priamo v uliciach Havany – pri príležitosti „oteplenia“ vzťahov medzi Kubou a USA? Prečo nie, viva la Cuba libre! Toto všetko dokazuje nadčasovosť značky, rovnako ako aj jej umeleckého riaditeľa, ktorého štýl sa riadi potrebám bežného života. Jeho práca skrátka netrvá na minulosti, ale zároveň nie je príliš avantgardná.

názorná ilustrácia spoluprác značky Karl Lagerfeld
Karl Lagerfeld predsa len neodolal pokušeniu a vytvoril vlastný brand a s ním množstvo spoluprác.

Vlastná značka

Neskôr si predsa len založil vlastnú značku pod názvom Lagerfeld gallery. Práve táto umelecká predajná galéria dokazuje, aký bol Karl univerzálny génius po každej stránke. Prezentované v nej boli vlastné fotografie z akcií, ktoré sám fotil, ale aj parfémy, knihy a rôzne formy umenia. Kráľ módy dokonca odkúpil značku Tommy Hilfiger, taktiež spolupracoval na tvorbe kolekcii H&M.

Pod vlastnou značkou má tiež podpísané rôzne spolupráce, ako napríklad s dcérou Cindy Crawford – Kaiou. Ďalšia spolupráca pre jeseň/zimu 2019 bola naplánovaná s jeho dlhoročnou priateľkou a bývalou šéfredaktorkou Vogue Carine Roitfeld. Necháme sa prekvapiť, ako bude kampaň prezentovaná po tejto šokujúcej udalosti, ktorá v módnom svete nastala.

Karl a jeho milované činnosti Coca cola, knihy, kreslenie a macka
Karl Lagerfeld a jeho pikošky, o ktorých ste možno ani netušili!

Zopár faktov na záver

Karl pil neustále Coca-Colu, neskôr diétnu. Vôbec nefajčil a nepil alkohol. Jeho mačka Choupette bola pre neho veľkou inšpiráciou, navrhol podľa nej množstvo dizajnov. Ako rodený Nemec kritizoval utečeneckú politiku A. Merkelovej. Nenávidel tepláky a letné flip-flopy. Neustále sa mal potrebu vzdelávať – jeho byty boli plné kníh o histórii, umení a najrôznejších biografií.

Ak sa niekto pokúsil nadhodiť tému ísť na dôchodok, Karl iba nechápajúc zatriasol hlavou v štýle, že ak by sa tak stalo, prestal by pracovať a všetko by tak skončilo. Svoj boj s rakovinou však nakoniec prehral. Aby sme však dnešný článok neukončili príliš žalostne, jeden motivačný citát od legendy na povzbudenie:

„Budúcnosť patrí tvojej predstavivosti.“

A keďže sa týmto heslom riadil samotný velikán, hádam na ňom niečo bude, veď jeho práca hovorí za všetko.

Karl zostane navždy v našich srdciach, nech si už len vychutnáva zaslúžený odpočinok.

 

Zuzana

Zdroj obrázkov: pinterest.com

 

Diskusia

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek